Why I love Cape Town

31 mei 2018 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Een week is voorbijgegaan. Een rustige week waarin we veel oude vrienden hebben opgezocht, veel hebben gerust ivm mijn enkel (te)veel souveniertjes / kleding hebben gekocht en veel zon maar ook veel regen hebben gezien.

Het is superleuk om terug te zijn. Het was nog even spannend of ik mocht vliegen, omdat ik geen medical certificate had, maar na een hoop telefoontjes mochten we dan toch door. Gek om te zien hoeveel deuren er voor je "open" gaan als je "assistance" krijgt. Je krijgt overal voorrang (heel fijn bij de douane), wordt met liften in het vliegtuig gezet, krijgt extra beenruimte en mag met zo'n karretje. Eenmaal in Kaapstad ben je weer op jezelf aangewezen. De Uber bracht ons naar het hostel en de eerste avond hebben we heerlijk gegeten bij Jerry's, de plek met de beste burgers. Meteen merk ik dat ik in Zuid-Afrika ben. De tent zit vol maar omdat mensen me zien hinkelen bieden ze me een plekje aan.

Dag twee besluiten we te gaan lunchen bij de Old Biscuit Mill. Twee jaar geleden deden we dat heel vaak. Het is een plek met een voedselmarktje, waar je voedsel van over de hele wereld kan kopen en proeven. Wanneer we bijna weg willen gaan, worden we geroepen. Een oude vriend die ik twee jaar niet gezien heb staat enthousiast naar me te zwaaien. Samen met hem en een vriend van hem drinken we een biertje en bezoeken we een leuk barretje. We besluiten die avond samen de "game" te kijken @ Beerhouse in Long Street. Die avond blijkt dat ze entree vragen. Waarom is een raadsel totdat we een rapper horen. Zal wel denken we en we gaan op zoek naar onze vrienden - die er niet blijken te zijn want entree. We zien de laatste helft van de game en gaan dan bij de rapper kijken. Blijkt het Jack Parow te zijn! Hij is misschien een beetje bekend in Nederland (heeft oa op Lowlands gestaan en is bij DWDD geweest) maar in Zuid-Afrika is hij heel bekend. Hij was op zijn 'brandy tour', met de brandy smaak die hij op de markt heeft gebracht.

Een luie zondag op het strand (Camps Bay) volgde. We kregen een Chinees op de kamer die het had over de "drop on drop off" bus en de "bus baz" ipv de "baz bus" wat leuke taferelen opleverde. Na zondag sloeg het weer om en maandag regende het de hele dag. Tijd om ons visum voor India aan te vragen en naar een heel oude bioscoop te gaan (alsof je teruggaat in de tijd, inclusief oude ticketbalie en popcornmachine).

De rest van de week vloog voorbij. Veel regen, maar ook zon wisselden elkaar af. De regen is misschien niet zo leuk voor ons, maar wel goed voor Kaapstad. Hoewel de watercrisis over zijn hoogtepunt is geweest, merk je er nog wel veel van. In het hostel bijvoorbeeld douchen we met emmers. Het water gebruik je om de wc door te spoelen (van 1x je wc doortrekken kan 1 persoon 5 dagen drinken). Verder geldt de regel: "if its yellow let it mellow if its brown flush it down" en was je je handen geregeld met sanitizer ipv water en zeep. Op zich heel goede maatregelen en heel gek om te zien hoeveel water we normaal eigenlijk verbruiken.

Gisteren gingen we voor het eerst naar Wynberg om Serge op te zoeken. Alle andere vrienden hadden we inmiddels al ontmoet ergens in Obz We hadden een gezellige avond in zijn nieuwe huis. In de avond wilden we een Uber terug nemen, maar de Uber kon de straat niet vinden. Op den duur belde de bestuurder ons op. Ze wilde niet komen. Ze dacht dat we shootings waren geweest vlakbij de plek waar we verbleven. Lachend zeiden we dat we okay waren en er nergens in de buurt shootings hadden plaatsgevonden. Een typisch voorval, het is hier zo "gewoon" om over zulke onderwerpen te praten. De Uber kwam uiteindelijk toch en de bestuurder legde uit dat er een aantal dagen eerder 10 taxidrivers (bestuurders van minibusjes) waren neergeschoten in Wynberg vanuit eenzelfde soort auto als waar zij in reed. Tja. Hoewel je het niet zou willen horen ook deze dingen bij Kaapstad.

Maar onveilig? Nee dat gevoel heb ik niet, nooit gehad ook. De cultuur, mooie lichtjes in de avond, de mooie natuur, de hippe gezellige barretjes en de mensen (die, ondanks dat ze veel minder hebben dan jij, toch al je drankjes willen betalen omdat jij al helemaal naar Kaapstad bent gekomen) maken alles weer goed :)

1. Maren:
    31 mei 2018
    Geweldig om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben, geniet ervan!
    Groetjes uit het bloedhete Meppel!
  2. Anne:
    31 mei 2018
    Leuk om al die vrienden weer te zien. Fijn dat het al wat beter gaat met je enkel/voet.Leuke foto's.Liefs en knuffels.