Gelukkig nieuwjaar!

10 januari 2019 - Krakau, Polen

Het is voor mijn gevoel al zo lang geleden dat ik mijn laatste blog schreef. En kijkend naar de datum van mijn vorige blog - iets meer dan een maand geleden - is dat ook zo. Wat is er veel gebeurd! Van het reisje naar de kerstmarkt in Wroclaw tot ons reisje terug naar Nederland tot oud&nieuw (Sylwester) en drie koningen in Polen. Waar te beginnen? Waarover te schrijven? Alles was bijna even fantastisch. Het voelde alsof ik bijna 3 weken vrij was van werk (terwijl ik in feite niet meer dan 4 vakantiedagen heb opgenomen).

Zo gingen Casper en ik het weekend voordat we naar Nederland zouden gaan met de flixbus naar Wroclaw. We vertrokken veel te vroeg in de morgen, waarna we dus ook veel te vroeg aankwamen in het besneeuwde Wroclaw. We namen de toeristische route door de shopping mall richting de stad en keken ondertussen naar alle leuke dingen om ons heen.

Samen met twee vriendinnen ben ik al een keer eerder in Wroclaw geweest, alleen toen was het midden in de zomer. Deze stad in de sneeuw en kou zien was een heel andere gewaarwording. Op weg naar ons hostel deden we een wedstrijdje dwergen spotten. Wroclaw staat vol met allemaal verschillende kleine dwergjes. Erg leuk om te zien en je kan er een sport van maken om ze te spotten. We sliepen in een art hostel, waarbij elke kamer een eigen thema had gekregen. De dorm heette de "trash room" en was zo aangekleed dat je er met best wel wat privacy kon slapen. Tussen alle stapelbedden waren “muren” gecreëerd die allemaal met verschillende motieven beschilderd waren. Iedereen had zijn eigen olievattafeltje met lamp. De muren waren zo strategisch mogelijk geplaatst zodat elk stapelbed een beetje privacy had.

De reden om naar Wroclaw af te reizen was echter de kerstmarkt. En die was het zeker waard! Niet zo groot als die in Duitsland, maar zeker wel net zo gezellig. En veel leuker dan de kerstmarkt die in Krakau staat. De kerstmarkt was veel minder toeristisch dan die in Krakau, hij bestond niet alleen uit eten, was groter en je kon er daadwerkelijk overheen lopen ipv overheen te kruipen. Ook werd er gluhwein geserveerd in van die leuke traditionele mokjes. In Krakau daarentegen, sta je meer dan een uur in de rij voor een kopje gluhwein en krijg je dan slechts een kartonnen bekertje vol. Je schuifelt van kraampje naar kraampje en irriteert je aan alle toeristen om je heen. Eten op de kerstmarkt in Krakau? Reken maar op een lange rij waarin je achter kan aansluiten. Naar een barretje gaan op het plein? Geen denken aan.  Alles zit vol.

Tijdens onze tweede dag in Wroclaw gingen we naar een marktje georganiseerd op een spoor. Ja. Dit marktje, of eigenlijk deze markt, was georganiseerd midden op een spoor dat (voorlopig) niet meer in gebruik was. Of eigenlijk niet een spoor, maar meerdere sporen. En ook op het station stonden marktkraampjes. Altijd al willen spoorlopen? Poseren naast een sein? Hier kon het. Bizar om te zien! Vele locals kwamen eropaf om de beste koopjes in te slaan. Nieuwe schoenen voor 35zl? Geen probleem. Een nieuwe jas? Kerstsokken? Een kerstboom? Misschien een nieuwe sjaal, een kerstjurkje of een nieuwe kinderwagen nodig? Allemaal geen probleem. Je kon er werkelijk waar alles kopen (behalve fatsoenlijk eten en drinken!). Mensen kwamen erop af met zo'n mooi boodschappenkarretje, die ze dan helemaal volstopten met alle spullen die ze kochten. De markt was zo groot dat we na 2 uur nog steeds niet alles gezien hadden. En omdat we niet zo’n mooi boodschappenkarretje mee hadden, liep ik op den duur met een schoenendoos met schoenen in mijn hand. Tja. Iets met niet zulke goede voorbereiding en andere verwachtingen.

Na dit ware Poolse avontuur werd het tijd om iets wat meer cultureels te doen. Op naar het panorama, panorama Raclawicka. Een heel groot schilderij (15 x 120 meter) dat geheel rond is. Wanneer je eenmaal binnen bent, heb je het gevoel dat je je midden in het schilderij bevindt. Heel erg gaaf om te zien!

Het volgende avontuur was ons reisje naar Nederland. Van vrijdag 21 december t/m donderdag 27 december waren we in Nederland om Kerst te vieren. Maar voordat we naar Nederland mochten vliegen gingen we eerst nog even langs een collega/vriendin van me. Haar kinderen hadden koekjes gebakken en ze wilde graag dat ik die meenam om aan mijn ouders en zus te geven. Omdat haar huis in de richting was van het vliegveld, namen we een uber naar haar huis en van daaruit naar het vliegveld. Om 4 uur in de nacht kwamen we bij haar thuis aan. Ze stond buiten de gate van haar huis te wachten - in de sneeuw - met een zak met koekjes. Na een knuffel en bedankje stapten we gauw weer in de uber, die ons naar het vliegveld bracht. Zo lief! Oh, en de koekjes? Die waren ook super lekker!

Zoals gezegd, een week in Nederland volgde. Een week waarin we ongeveer alle uithoeken van het land hebben gezien. Veel vrienden en familie hebben gezien, veel dinertjes hebben gehad, en veel plezier hebben gemaakt. Het was zo leuk om iedereen weer te zien! Het was zo leuk om mijn zus weer zo blij te zien! De week vloog voorbij en voor we het wisten zaten we weer in het vliegtuig terug naar Krakau. Tegelijk met mijn manager. Die ik eerder die week in Zwolle (of all places!) ook al was tegengekomen.

Na een dag werken was het gelukkig alweer weekend (zwaar leven). Tijd om te stappen, bij te komen van alle reisjes en oliebollen te bakken. Oliebollen bakken? Ja! Op zondagmiddag was het tijd voor Mandy (Nederlandse collega/vriendin) en mij om oliebollen te bakken. We hadden allebei een pak mix meegenomen uit Nederland. Natuurlijk ging de top2000 meteen aan en begon ons bakavontuur. Een paar uur later hadden we een heerlijke stapel oliebollen (waarvan we er al flink wat hadden voorgeproefd) voor oud&nieuw maar ook voor de nieuwjaarsborrel die we zouden organiseren op werk (iets wat ze hier in Polen niet kennen, nieuwjaarsborrel). Ondertussen kwamen Mandy’s vriendinnen uit Nederland aan, kwam Casper wat spullen brengen voor het oudjaarsdiner voor de dag erna en kwam een andere collega een jurkje passen. Een drukke maar gezellige boel.

Op Oudejaarsdag ging ik na werk snel naar huis om alles klaar te maken voor de avond. Aan het begin van de avond haastten Casper en ik ons naar Mandy, die een oudjaarsdiner had voorbereid voor een klein groepje mensen. Hoewel het hartstikke gezellig was, moesten Casper en ik halverwege weg want.. Lisette & Susanne (twee oud collega’s/vrienden uit Westerveld) + hun vriendjes zouden langskomen!

Samen met hun gingen we naar het veel te drukke plein om het feest te vieren. Ze hadden echter maar een ingang gemaakt wat het lastig maakte om binnen te komen. Op het laatst werden we zelfs naar binnen gedrukt in plaats van zelf te lopen. Gelukkig was het in het afgezette gedeelte wat rustiger. Een rapper die niet zo enthousiast was en alleen Pools song was aan het optreden. We hadden in eerste instantie geen idee wanneer het 12 uur was. Alleen de laatste 10 seconden werden afgeteld. Daarvoor was er alleen maar gepraat wat we niet verstonden en zagen we om ons heen al allemaal vuurwerk de lucht in gaan. Om 12 uur wensten we elkaar gelukkig nieuwjaar en keken naar het vuurwerk om ons heen en de lasershow georganiseerd door de stad. Dat was leuk om te zien! Hierna schuifelden we onze weg richting de club waar we oud&nieuw goed in zouden luiden.

De daaropvolgende dag sliepen we uit en liet ik Susanne & Gerben het kasteel zien (een van DE sights hier in Krakau en heel dichtbij ons huis). Samen gingen we uit eten bij een goedkoop Pools tentje (nog geen €30 voor 6 personen voor 2 gangen pp) en een drankje doen bij een van de vele barretjes in Krakau. Susanne zou de dag erna helaas alweer weggaan. Ik had deze dag (2 januari) bewust ook vrij gevraagd om Lisette en Andre wat meer van de stad te laten zien. We verkenden de wijk Kazimierz en zagen verschillende kerken, synagogen en oude gebouwen. De dag werd afgesloten bij een etentje bij een heerlijke Thai, in het centrum van Krakau. Nadat ook zij op 3 januari weer terugvlogen naar Nederland, begon het “echte” leven in Polen weer.

Inmiddels zijn we alweer een week verder. In tussentijd is er veel sneeuw gevallen, hebben Casper en ik de communistische wijk Nowa Huta verkend (wat heel leuk maar koud was. Ze hebben in Nowa Huta een andere bouwstijl dan in de rest van de stad en alles is ook heel breed opgezet. Dus weg. Gras. Fietspad. Gras. Stoep. Gras. Huizen. Nowa Huta was vroeger een stad; en is gebouwd volgens het ideaalbeeld van de communistische tijd).

Op zondag was het driekoningen. Een feest dat hier uitbundig gevierd wordt. Een dag van tevoren hoorden we over de 3 parades die zouden plaatsvinden. Zodoende stonden Casper en ik rond een uur of half 12 op het grote plein midden in de stad. We scoorden een papieren kroontje en keken (in de sneeuw!) naar hoe verschillende parades binnenkwamen. Kinderen waren verkleed, droegen een cape over hun jas. Voorop bij elke parade liep iemand met een ster en volwassen mensen aangekleed in traditionele klederdracht. Een van de drie parades had zelfs een nepolifant bij zich! Alle parades kwamen samen op het grote marktplein, waar het verhaal van driekoningen verteld werd (in het Pools!) en waar verschillende liedjes gezongen werden door verschillende koren/zangers. Het geheel had iets vredigs; ook leek het alsof Kerst hier nog lang niet voorbij was. Tijdens Driekoningen wordt er ook vaak geld ingezameld voor het goede doel. Dit kan een lokaal doel zijn, maar is vaak ook een internationaal doel. Mooi om te zien hoe mensen zo voor elkaar zorgen in deze tijd en hoe er, ook op het plein, een bijzonder samenzijn gecreëerd wordt.

1. Maren:
    10 januari 2019
    Prachtig einde en begin van een mooi nieuw jaar!!
  2. Arjan:
    11 januari 2019
    Leuk verhaal weer! veel succes in het nieuwe jaar en geniet van jullie avonturen!